ازبکستان قربانی تحریم‌ها علیه روسیه

یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه که ماه گذشته میلادی توسط بروکسل اعمال شد، دو شرکت مستقر در ازبکستان را هدف قرار داده و آن‌ها را به حمایت از حمله روسیه به اوکراین متهم کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، در فهرست اتحادیه اروپا که ۸۷ شرکت مرتبط با حمله روسیه به اوکراین را تحریم کرده، نام دو شرکت ازبکستانی «آلفا بتا کریتیو» و «GFK لجستیک آسیا» به چشم می‌خورد. همچنین نام این دو نهاد ازبکستانی در فهرست سیاه مشابهی که اوایل سال جاری میلادی توسط دولت آمریکا تنظیم شد، وجود دارد.

اتحادیه اروپا این شرکت‌های مستقر در ازبکستان را به “تسهیل تلاش‌های نظامی مسکو” متهم کرده و به همین دلیل نام این دو شرکت را هم در فهرست تحریمی‌ها قرار داده است.

در ماه آوریل، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا هر دو شرکت مستقر در تاشکند را تحریم و ادعا کرد: فعالیت این شرکت‌ها با هدف دور زدن کنترل‌های صادراتی انجام می‌شده و آنها تلاش می‌کردند که مواد ساخت آمریکا را برای حمایت از ارتش روسیه و صنعت نظامی و دفاعی این کشور به دست بیاورند.

تجارت مشترک میان روسیه و ازبکستان طی یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبلش این تجارت به اندازه ۲۳ درصد به ۹.۳ میلیارد دلار افزایش داشت. طی همین بازه، حجم محصولات برچسب‌خورده ازبکستان و سرویس‌های این کشور به روسیه ۱۵۰ درصد افزایش داشته و به ۳ میلیارد دلار رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *