رونمایی از چهار کتاب مرکز مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی

مرکز پژوهشی مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی از چهار عنوان کتاب منتشر شده خود رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی در مراسمی با حضور مدیران و پژوهشگران مرکز پژوهشی مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی از چهار عنوان کتاب این مرکز رونمایی شد.

در این مراسم که ساعت 10 روز دوشنبه در محل این مرکز برگزار شد، یک عنوان کتاب گروه مطالعات فرهنگی و سه عنوان کتاب گروه مطالعات سیاسی که در سال 1401 منتشر شده است، رونمایی و معرفی شد.

مدیران و پژوهشگران مرکز پژوهشی مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی به ترتیب از راست: مهدی ترحمی، حسین رمضانی خردمردی، محمدرضا مرادی طادی، مسعود زمانی مقدم، سیدعبدالعلی حسینیون، فرهاد نوایی و مجید کریمی

کتاب «خواجه نصیرالدین توسی» اولین جلد از مجموعه کتاب‌هایی است که با عنوان «اندیشمندان ایران‌زمین» در گروه مطالعات فرهنگی به شرح زمانه و زندگی و تبیین اندیشه‌ها، آثار و جایگاه اندیشمندان ایران‌زمین که در ایران و در هر یک از کشورهای وارث تمدن ایرانی جایگاه برجسته‌ای دارند، می‌پردازد که در این جلد به زمانه و زندگی و آثار و تأثیرات خواجه نصیرالدین توسی پرداخته شده است.

کتاب دوم «نظریه سیاسی امام محمد غزالی توسی» است که به قلم محمدرضا مرادی طادی تألیف شده است. این کتاب نیز اولین جلد از مجموعه «اندیشه سیاسی در ایران‌زمین» است که در گروه مطالعات سیاسی در دستور کار قرار دارد تا درباره اندیشه سیاسی هر یک از متفکران شاخص و نخبگان حوزه تمدن ایرانی و بازتفسیر آرا و عقاید و کارنامۀ فعالیت‌های آنان یک تحقیق نسبتاً جامع انجام دهد و آن را در قالب یک نسخه تک‌نگاری (مونوگراف) منتشر کند که اولین عنوان این مجموعه به نظریه سیاسی امام محمد غزالی توسی اختصاص یافته است.

کتاب سوم رونمایی شده که به قلم مهدی ترحمی در گروه مطالعات سیاسی تألیف شده، «شیعیان عراق» نام دارد. این کتاب نیز جلد اول از مجموعه کتاب‌هایی است که به بررسی «وضعیت شیعیان در کشورهای وارث تمدن ایرانی» می‌پردازد و نظر به اهمیت عراق در تاریخ زندگی ائمه اطهار و مذهب تشیع، وجود مرقد مطهر شش امام معصوم (علیهم السلام) در چهار شهر عراق و همچنین شمار زیاد شیعیان، جلد نخست این مجموعه به بررسی شیعیان عراق اختصاص یافته است.

کتاب چهارم منتشر شده مرکز پژوهشی مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی چاپ دوم کتاب «اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی؛ از پیشنهاد تا پویش» نوشته حسین رمضانی خردمردی است که اولین بار در سال 1397 منتشر شده است. در این کتاب، کوشش‌های صورت گرفته برای ترویج و گسترش اندیشه همگرایی منطقه‌ایِ حوزه ایران فرهنگی، در قالب آرمان تشکیل «اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی» (= اکوتا) گردآوری شده که چاپ دوم این کتاب با اضافات، مقاله‌ای از زنده‌یاد دکتر ناصر تکمیل همایون با عنوان «بررسی یک پیشنهاد؛ همگرایی در حوزه تمدنی ایران» که تیر و مرداد 1397 در شماره 110 دوماهنامه سیاسی ـ راهبردی چشم‌انداز ایران منتشر شده بود را نیز دربرداد.

گفتنی است مرکز پژوهشی مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی اسفند ماه سال 1399 تأسیس شد و تیر ماه سال 1400 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *