اعلام شهر سمرقند به عنوان «پایتخت تمدن ترک» !؟! | مقامات ایرانی مسئولیتی درباره این رخداد ناگوار احساس می‌کنند؟

اجلاس سران سازمان کشورهای ترک (OTG) روز جمعه با عنوان «دوران جدید تمدن ترک: در مسیر پیشرفت و شکوفایی مشترک» در سمرقند برگزار شد.
در این نشست که سران ازبکستان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان، به عنوان اعضای اصلی و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و قربانقلی بردی محمداف، رئیس مجلس علیای ترکمنستان، با عنوان اعضای ناظر حضور داشتند، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، از شرکت کنندگان در اجلاس به دلیل حمایت از ابتکار عمل آن کشور برای اعلام شهر سمرقند که نماد صلح و دوستی، مرکز علم و آموزش است، به عنوان «پایتخت تمدن ترک» تشکر کرد.

🔖 پ ن:
سمرقند در کنار بخارا یکی از دو شهر بزرگ تاجیک‌نشین و فارسی‌زبان ازبکستان است و این اقدام، آغاز فارسی‌زدایی از این شهر خواهد بود.

سازمان کشورهای ترک (که قبلا شورای همکاری کشورهای ترک زبان یا شورای ترک) نامیده می شد، در ۳ اکتبر ۲۰۰۹ بر اساس توافقنامه نخجوان بین جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه تأسیس شد و در سال ۲۰۱۸، ازبکستان به عضویت این سازمان درآمد.

شرح عکس‌ها:
تصویر اول: میدان ریگستان شهر سمرقند
توسط Ekrem Canli – اثر شخصی، CC BY-SA 3.0، https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30581520

تصویر دوم: مدرسه شیردار (مدرسهٔ دینی تاریخی در میدان ریگستان که به همراه مدرسه الغ‌بیگ و مسجد مدرسه طلاکاری، یکی از سه بنای مهم مجموعه میدان ریگستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *