روسیه کماندوهای افغانستانی را برای تقویت نیروهای حاضر در اوکراین استخدام کرد: اثر شگفت‌آور خروج نظامی آمریکا!

پیتر ایتکن (news.yahoo.com / Thu, October 27, 2022 at 11:55 PM)


ارتش روسیه برای تقویت نیروهای خود در اوکراین، استخدام کماندوهای افغانستانی آموزش دیده در آمریکا را آغاز کرده است؛ چرا که به نظر می رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دوباره نیروها و تدارکات خود را در درگیری‌های به درازا کشیده شده [اوکراین]، زیاد کند.

بر اساس گزارش وب گاه خبری سیاست خارجی [آمریکا]، چندین منبع نظامی و امنیتی افغانستان گفته‌اند سپاه کماندوهای ارتش ملی نخبه که نزدیک به دو دهه در کنار نیروهای آمریکایی جنگیدند، پس از آن که آمریکا پس از خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ آنان را پشت سر خود رها کرد، شروع به پیوستن به سربازان روسی در اوکراین کرده‌اند.

کماندوهای جدید افغان در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ در مراسم فارغ التحصیلی خود در کابل افغانستان شرکت می کنند.

اعضای این نیرو که از ۲۰ تا ۳۰ هزار کماندو داوطلب تشکیل شده است، پس از خروج آمریکا در حالی که طالبان کنترل این کشور را در دست گرفتند، در میهن خود با آزار و اذیت مواجه شده‌اند. چند صد مقام ارشد در جریان خروج [نیروهای آمریکایی] از کشور به خارج منتقل شدند و هزاران سرباز را [در وضعیت] تلاش برای فرار به کشورهای همسایه یا پنهان شدن برای جلوگیری از دستگیری و اعدام [توسط طالبان] رها کردند.

یک سخنگوی وزارت دفاع [ایالات متحده] به فاکس نیوز دیجیتال گفت پنتاگون «گزارش‌ها را دیده است» و مقامات وضعیت را «نظارت» خواهند کرد؛ اما امروز چیزی برای گفتن در این باره ندارند. وزارت امور خارجه نیز به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس گزارش بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) که در ماه مه ۲۰۲۲، [اردیبهشت 1401 منتشر شد] آمریکا حدود ۹۰ میلیارد دلار برای تشکیل نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان هزینه کرد.

ربکا کوفلر، رئیس مشاوره دکترین و استراتژی و یک افسر اطلاعاتی سابق DIA متخصص در روسیه و پوتین، به فاکس نیوز دیجیتال گفت که وضعیت ممکن است پیچیده‌تر از آنچه گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد، مانند این که اطلاعات نشان می‌دهد ممکن است در این به خدمت گرفتن کماندوهای افغانستان توسط روسیه، ایران نیز به روسیه کمک کند را اثبات کند.

وی توضیح داد: “در پی خروج بی‌درنگ و سازمان‌دهی نشده آمریکا از افغانستان، هزاران تن از کارکنان امنیتی، مترجمان و نیروهای پشتیبانی افغانستانی با به دست گرفتن کنترل کشور از سوی طالبان، مجبور بودند از کشورشان فرار کنند. آنان بدون هیچ وسیله‌ای برای ادامه زندگی در کشورهای همسایه پناهنده شدند.”

“روس‌ها برای پر کردن شکاف در الزامات خود که اقدامات‌شان برای بسیج از داخل را نمی‌توانند کامل کنند، در حال استفاده از این فرصتند.”

کماندوهای جدید افغانستانی در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ در مراسم فارغ التحصیلی خود در کابل افغانستان شرکت می کنند.

این به کار گیری نیروها پیامد نگران کننده دیگری از عقب نشینی رئیس جمهور بایدن با عواقب ضربه خوردن ادامه‌دار را ارائه می‌دهد [و آن این که]: بسیاری از متحدان افغانستان – احتمالاً هزاران نفر – هنوز منتظر ورود به آمریکا هستند.

بیل روگیو، همکار ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به فاکس نیوز دیجیتال گفت که این گزارش «یکی از پیامدهای غیرمنتظره‌تر جوش و تصمیم فاجعه‌بار رئیس جمهور بایدن برای خروج پرهزینه‌اش از افغانستان را ارائه می دهد و نسبت به تأثیر قابل توجهی که می‌تواند بر جنگ در اوکراین داشته باشد، هشدار داد.

روگیو که سایت خبری مجله جنگ طولانی را نیز سردبیری می‌کند، می گوید: «ده‌ها هزار کماندو در افغانستان رها شده بودند تا برای خود دفع [خطر] کنند و بسیاری بدون کارند و توسط طالبان شکار می‌شوند. آنان، با فرض این که مایل به جنگیدن برای روس‌ها باشند، به آسانی طعمه‌ای برای جذب شدن توسط روس‌ها هستند.»

وی افزود: اگر روس‌ها بتوانند کماندوها را به شمار زیاد جذب کنند، می‌توانند تأثیری بر میدان جنگ در اوکراین داشته باشند.

مرکز پژوهشی مطالعات وارث تمدن ایرانی | گروه مطالعات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *